10 000 kroków dziennie jako klucz do zdrowia?

10 000 kroków dziennie jako klucz do zdrowia?

W mediach popularnonaukowych co chwila słyszymy, że każdego dnia powinniśmy przemierzać co najmniej 10 000 kroków celem zachowania zdrowia i tężyzny fizycznej. Czy to prawda?

 

Pomiar kroków

 

Większość z nas każdego dnia przy pomocy telefonów, smartwatchy czy i innych urządzeń, uporczywie mierzy i sprawdza jaką ilość kroków przemierzyliśmy danego dnia i czy osiągnęliśmy cel równoznaczny z magiczną liczbą 10 000. Dlaczego to akurat 10 000 a nie 9 000 czy 9 500?

 

Historia stojąca za magiczną dziesiątką

 

Liczba nawiązuje do kampanii marketingowej z 1964 roku, która rozpoczęła się tuż przed startem Igrzysk Olimpijskich w Tokio. Jedna z firm zaczęła sprzedawać urządzenie mierzące ilość przemierzanych kroków, które nazwano Manpo-kei, gdzie w wolnym tłumaczeniu „man” znaczy 10 000, „po” – kroki, a „kei” – mierzyć. Sprzedaż i kampania zakończyły się ogromnym sukcesem, a numer zapadł w pamięci tak mocno, że towarzyszy nam do dziś.

 

Badania

 

Od tamtego czasu przeprowadzono szereg badań porównujących korzyści przemierzania 5 000 lub 10 000 kroków dziennie i większość z nich wykazała, że wyższa liczba przemierzanych kroków znacznie lepiej wpływa na nasze zdrowie. Z kolei jedno z badań, przeprowadzone na próbie 16 000 kobiet, wykazało, że przeciętne kobiety codziennie, średnio przemierzają 5 500 kroków. Z kolei kobiety, które każdego dnia przemierzały 4000 kroków, po pięciu latach, cieszyły się lepszym zdrowiem niż te, które codziennie pokonywały tylko 2700 kroków.

Oczywiście nie możemy zakładać, że w przypadku kobiet, które cieszyły się słabszym zdrowiem, to tylko mniejsza ilość kroków była tego przyczyną. Możliwe, że kobiety, które chodziły mniej cierpiały na inne schorzenia, które nie pozwalały im na dalsze wędrówki, a w efekcie to nie tylko mniejsza ilość przemierzanych codziennie kilometrów powodowała spadek jakości ich zdrowia.

 

Im więcej, tym lepiej?

 

Na podstawie opisanego badania można przewidywać, że im więcej kroków, tym lepiej. Z kolei kolejne z nich wykazało, że reguła ta działa do 7500 pokonywanych każdego dnia kroków, a pokonywanie większej ilości każdego dnia nie zmienia jakości życia i lepszej kondycji zdrowia.

 

Komfort

 

Ilość kroków to czynnik, który bez wątpienia wpływa na naszą kondycję i tężyznę fizyczną. Z drugiej strony pojawia się z kolei aspekt, który jest niemniej ważny, a niestety często bywa przez nas pomijany. Mowa o naszej zdrowej postawie i komforcie samego poruszania się.

Niezwykle często nasi pacjenci skarżą się, że mimo, iż są aktywni, codziennie sporo chodzą pieszo lub uprawiają sport, od czasu do czasu doskwierają im bóle pleców lub stawów. Receptą na rozwiązanie tego problemu często są nasze spersonalizowane wkładki, które przygotowywane w oparciu o dokładne analizy komputerowe i doświadczenie naszych specjalistów, pomagają w utrzymaniu nie tylko dobrej kondycji fizycznej, ale także zdrowia w obrębie układu mięśniowo-szkieletowego.

 

Jeśli podobnie jak część naszych pacjentów doskwiera Ci ból lub dyskomfort w obrębie układu ruchowego, skontaktuj się z nami, podpowiemy Ci jak w prosty sposób poprawić wygodę i dobre samopoczucie podczas treningu czy codziennego poruszania się.